PERBEDAAN PERILAKU MORAL SISWA DITINJAU DARI LATAR BELAKANG PENDIDIKAN UMUM DAN AGAMA

Nugroho Arief Setiawan* -  Universitas Malahayati, Indonesia
Gustiyana AR -  UIN Raden Intan Lampung, Indonesia

DIFFERENCES IN STUDENTS’ MORAL BEHAVIOR BASED ON GENERAL AND RELIGIOUS EDUCATIONAL BACKGROUND

Based on the results of previous studies show that moral behavior between adolescents who have a religious education background and adolescents who have a general educational background are significantly different. This study aims to see whether there are differences in moral behavior of students between schools that have a general education background and the moral behavior of students from schools that have a religious education background. This study was a quantitative study with 64 sample of SMA Negeri Besar Way Kanan (Sekolah umum) and MAN 1 Bandar Lampung (Sekolah agama) students. The instrument used in this study was moral behavior scale. Data analysed by t-test. The moral behavior of students from schools that have a general education background is lower than the moral behavior of students from schools who have a religious education background (t = 3.366, p < .05). The result of this study shows religious education role in developing students’ moral behavior

Berdasarkan hasil penelitian terdahulu menunjukkan bahwa perilaku moral antara remaja yang memiliki latar belakang pendidikan agama dengan remaja yang memiliki latar belakang pendidikan umum berbeda secara signifikan. Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah ada perbedaan perilaku moral siswa antara sekolah yang memiliki latar belakang pendidikan umum dengan perilaku moral siswa dari sekolah yang memiliki latar belakang pendidikan agama. Penelitian yang dilakukan ini merupakan penelitian kuantitatif dengan jumlah sampel sebanyak 64 siswa SMA Negeri Besar Way Kanan (Sekolah umum) dan MAN 1 Bandar Lampung (Sekolah agama). Alat ukur yang digunakan adalah skala perilaku moral. Data dianalisis menggunakan uji t. Perilaku moral siswa dari sekolah yang memiliki latar belakang pendidikan umum lebih rendah dibandingkan dengan perilaku moral siswa dari sekolah yang memiliki latar belakang pendidikan agama (t = 3.366, p < .05). Hasil penelitian ini menunjukkan peran pendidikan agama dalam membentuk perilaku moral siswa.

Keywords : Sekolah Latar Belakang Pendidikan Umum, Sekolah Latar Belakang Pendidikan Agama, Perilaku Moral, Siswa SMA

  1. Anshari, S.E. 1986. Wawasan Islam. Jakarta: PT Rajawali Press.
  2. Camacho. C.J.E., Tory. H., & Lindsay. L. 2003. Moral Value Transfer From Regulatory Fit: What Feels Right Is Right and What Feels Wrong Is Wrong. Journal Personality and Social Psychology, 84, 498‐510
  3. Chang, L. (2004). The role of classroom norms in contextualizing the relations of children's social behaviors to peer acceptance. Developmental psychology, 40(5), 691.
  4. Daradjat, Z. 1997. Peranan Agama dalam Kesehatan Mental. Jakarta: CV Haji Masagung.
  5. Furhmann, B.S. 1990. Adolescence.London: Scott, Foreman and Company.
  6. Kohlberg, L. (1995). Tahap-tahap perkembangan moral. Yogyakarta: Kanisius, 29.
  7. Piaget, J. 1976. Psychology and Education.London: Hadder and Staunghton.
  8. Sunarti, E. (2005). Menggali kekuatan cerita. Jakarta: PT Elek Media Komputindo.

Open Access Copyright (c) 2019 JURNAL PSIKOLOGI MALAHAYATI