HUBUNGAN GAYA BELAJAR DENGAN PRESTASI AKADEMIK PADA SISWA DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN (SMK) MUHAMMADIYAH 1 JAKARTA

Arif Budiman Amayase, Sri Maria Puji Lestari, Anggunan Anggunan, Octa Reni Setiawati

Abstract


Learning style is key to expanding performance in the work, at school and private situation. The learning style isdivided into three, namely visual learning style through what is seen, auditory learning style through what is heard and kinesthetic learning style through the movent and touch. Learning achievement is an assessment of the ability ofstudent after receiving the experience in a certain period of time that states in the form of latter, symbol or sentencesthat reflect the result that have been achieved by student. Knowing the relationship between the acedemic style with academic achievment in student at vocation high school (SMK) Muhammadiyah 1 Jakarta. Types of quantitative research, with an analytical design with a cross sectional approach. The sample used are students of SMK as many as 149 student. Data pickup using questionnaire style of assesment learning style and average report card value.Found that 149 respondent with result which is most of the learning style of kinesthetic as much as 54 student with a percentage and learning achievement is most obtained in the good category (83-91) as many as 89 student with apercentage of 59,7%. There is a difference between learning style and learning achievement in various student learning styles.


Keywords


Learning Style, Learning achievement

References


Amelda. K. M. (2011). Hubungan Gaya Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa. Skrispsi (tidak dipublikasikan). Palembang : Program Pascasarjana, Institut Agama Islam Negeri Raden Fatah.

Afiah. I. (2012). Korelasi Antara Potensi Akademik, Motivasi Belajar Dengan Prestasi Akademik Pada Siswa Kelas X Program Studi Unggulan Man Tambak Beras Jombang. Skrispi. Malang : Fakultas Psikologi, Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim. Diakses Pada Tanggal 23 Juni 2022 dari http://ethese.uin- malang.ac.id/2174/.

Bire. A. L., Geradus. U., & Bire. J. (2014). Pengaruh Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Pascasarjana Universitas Nusa Cendana. Diakases Pada Tanggal 19 Agustus 2022 dari

https://journal.uny.ac.id/index.ph p/jk/article/view/5307/4603

Catur, M. M., Rahmatika, A., & Oktara,

D. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Akademik pada Mahasiswa Kedokteran Tahap Preklinik. JIMKI, Vol 6, No 2, 109- 116.

Dahlan, M. S. (2011). Statistik Untuk Kedokteran Dan Kesehatan. Salemba medika: Jakarta.

Halawati. F. (2021). Hubungan Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Keislaman. Vol. 2, No. 2.

Khoeron, I. R., Sumarna, N., & Permana,

T. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Produktif. Journal of Mechanical Education. Vol. 1, No. 2, 291-297.

Kasmirawati, S. (2013). Hubungan Antara Gaya Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Batudaa Kabupaten Gorontalo. Skripsi (tidak dipublikasikan. Gorontalo: Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Gorontalo.

Notoatmojo, S. (2014). Metodologi Penelitian Kesehatan (Cetakan VI). Jakarta: Penerbit PT. Rineka Cipta. Putra, A. S. (2018). Hubungan Antara Gaya Belajar dan Motivasi dengan Prestasi Belajar Peserta Didik.

Diakses Pada Tanggal 23 Juni 2022 dari

https://www.researchgate.net/pub lication/328262590_Hubungan_An tara_Gaya_Belajar_Dan_Motivasi_ Dengan_Prestasi_Belaja R_Peserta_Didik.

Riadi. M. (2021). Prestasi Akademik (Pengertian, Fungsi, Jenis, Ukuran dan Faktor yang mempengaruhi). Diakses Pada Tanggal 23 Juni 2022

Dari https://www.kajianpustaka.com/2021/0

/prestasi-akademik.html.

Riyanto, A. (2011). Aplikasi Metodelogi Penelitian Kesehatan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Rosyid. M. Z. (2021). Prestasi Belajar (Cetakan 1). Edisi 2. Malang: Penerbit Literasi Nusantara (hal. 3- 7)

Syafi’i. A., Marfiyanto. T., & Rodiyah. S.

T. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan. Vol. 2, No. 2.

Syah. M. (2010). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung

: PT. Remaja Rosadakarya.

Sudaryono. (2015). Metologi Penelitian.

Rajawali Pers. Jakarta.

Susanti. L., Dr. (2019). Prestasi Belajar Akademik & Non Akademik Teori dan Implementsinya (Cetakan 1). Malang: Penerbit Literasi Nusantara (hal. 41- 130)

Wahyuni. S. E., Tendri. M., Kusumawati.

N. I. (2021). Hubungan Gaya Belajar Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMK Muhammadiyah 1 Palembang. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika. Vol 3, No 2, Hal 208-216




DOI: https://doi.org/10.33024/jmm.v6i3.8399

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Medika Malahayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

PRODI KEDOKTERAN

FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS MALAHAYATI