KECEMASAN DALAM MEMPELAJARI BAHASA ASING PADA SISWA SMA DI TORAJA

Reynathal Beatrix* -  UNIVERSITAS TARUMANAGARA, Indonesia
Rahmah Hastuti -  UNIVERSITAS TARUMANAGARA, Indonesia

Supp. File(s): Plagiarism Check

ABSTRACT: FOREIGN LANGUAGE LEARNING ANXIETY IN HIGH SCHOOL STUDENTS IN TORAJA

 

Language is a tool of communication used by individuals to facilitate communication and express something. Therefore, language is an important material to learn, not only regional languages, but also foreign languages, especially for high school students in Indonesia. However, learning a foreign language can cause anxiety for students who think that foreign languages are difficult to learn. Therefore, this study aims to obtain an overview of anxiety in learning foreign languages in students of SMA Negeri X in Toraja. This research was conducted at SMA Negeri X in Toraja and 132 students participated in this study. The method used is descriptive quantitative through the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) questionnaire to get a picture of students' anxiety when learning foreign languages at SMA X in Toraja. Data collection was carried out at SMA X in Toraja during October to December 2021. The results showed that the majority of students at SMA Negeri X in Toraja experienced moderate level of anxiety when learning English. The author also found that there was no difference between gender and anxiety in learning a foreign language. Based on research results, the majority   the student   High school   Neger   X   in   Toraja   experience   anxiety   level   intermediate   on   when   learn   language   English.

 

Keywords: Anxiety, Foreign Language Learning, High School     Students

 

Bahasa merupakan alat komunikasi yang digunakan oleh individu untuk memudahkan komunikasi serta mengekspresikasn sesuatu. Karenanya, bahasa merupakan materi yang penting untuk dipelajari, tidak hanya bahasa daerah, namun bahasa asing juga perlu dipelajari oleh individu, terutama siswa SMA di Indonesia. Namun, mempelajari bahasa asing dapat menimbulkan kecemasan bagi siswa yang menganggap bahwa bahasa asing itu sulit dipelajari. Karenanya, penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran mengenai kecemasan dalam mempelajari bahasa asing pada siswa SMA Negeri X di Toraja. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri X di Toraja dan sebanyak 132 orang siswa yang berpartisipasi dalam penelitian ini. Metode yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif melalui kuesioner Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS)                 untuk mendapatkan gambaran mengenai kecemasan siswa pada saat mempelajari bahasa asing pada SMA X di Toraja. Pengambilan data dilaksanakan di SMA X di Toraja selama bulan Oktober hingga Desember 2021. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas siswa SMA Neger X di Toraja mengalami kecemasan tingkat menengah pada saat mempelajari bahasa Inggris. Berdasarkan hasil penelitian, mayoritas siswa SMA Neger X di Toraja mengalami kecemasan tingkat menengah pada saat mempelajari bahasa Inggris.

 

Kata Kunci: Kecemasan, Belajar Bahasa Asing, Siswa SMA

Supplement Files

Keywords : Kecemasan dalam mempelajari bahasa asing, bahasa asing, siswa SMA

  1. Afrisal Karaeng, T., Nurkin, B., Bachtiar, B., & Larekeng, S. H. (2020). The structure, composition and utilization of plants at lembang buri tongkonan gardens in rembon district of tana toraja, Indonesia. Plant Archives, 20.
  2. Alang, A. H. (2020). Siri’ Culture in Tana Toraja. International Journal of Asian Education, 1(3). https://doi.org/10.46966/ijae.v1i3.67
  3. Anggraeni, A., & Rachmijati, C. (2017). Speaking Untuk Mengatasi Kecemasan Berbicara (Speaking Anxiety) Pada Mahasiswa Semester 2 Program Studi Bahasa Inggris STKIP. Jurnal Ilmiah P2M
  4. Bielak, J. (2018). The effect of strategy instruction on english majors’ use of affective strategies and anxiety levels. In Second Language Learning and Teaching (Issue 9783319669748). https://doi.org/10.1007/978-3-319-66975-5_14
  5. DAVIS, T. (2022). The Book of Miracles. In Coffin Honey. https://doi.org/10.14321/j.ctv253f43c.30
  6. El Nekhely, M. A. E. (2021). The Effect of Hands-On Minds-On Learning on Reducing Kindergarteners’ Foreign Language Learning Anxiety. Journal of Research in Curriculum Instruction and Educational Technology, 7(2). https://doi.org/10.21608/jrciet.2021.16334
  7. Fa Biola, G. S. I., & Patintingan, M. L. (2021). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas III Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.5805
  8. Fikri, A. K. (2018). Kecemasan Dalam Berbahasa Inggris pada Pembelajar Bahasa Asing. JoEMS (Journal of Education and Management.
  9. Gani, P., Suryati, L., Sukiman, S., Sudarso, A., & Mipo, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID-19 pada SMA METHODIST- 7 MEDAN. Pubarama: Jurnal Publikasi Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1).
  10. Hakim, F. B., Yunita, P. E., Supriyadi, D., Isbaya, I., & Ramly, A. T. (2021). Persepsi, Pengambilan Keputusan, Konsep diri dan Value. Diversity: Jurnal Ilmiah Pascasarjana, 1(3). https://doi.org/10.32832/djip-uika.v1i3.3972
  11. Hulaifah, B. N. Z. (2019). Kecemasan Berbahasa Inggris Pada Mahasiswa. Buletin Jagaddhita, 1(2).
  12. Humaidi, H., Qohar, A., & Rahardjo, S. (2021). Respon Siswa terhadap Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran Daring Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2). https://doi.org/10.25273/jipm.v10i2.9108
  13. Lee, J. S. (2020). English Language Programs for Seniors: Motivational Constructs and Teaching Objectives. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52225-4_16
  14. Mansyur, A. R. (2020). Dampak COVID-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran Di Indonesia. Education and Learning Journal, 1(2). https://doi.org/10.33096/eljour.v1i2.55
  15. Muamaroh, Hidayat, N., & Lestari, S. (2020). Tertiary students’ anxiety in speaking English. In English Linguistics, Literature, and Language Teaching in a Changing Era. https://doi.org/10.1201/9780429021039-26
  16. N, Z., Nurmayanti, N., & Ferdiansyah, H. (2021). Efektifitas Media Pembelajaran Daring di masa Pandemi Covid-19. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.1123
  17. Patanduk, S. T. (2017). Students’ Perception Toward Politeness and Impoliteness of the Lecturers of English Department at UKI TORAJA. Tefl Overseas Journal, 5(3).
  18. Puspananda, D. R., & Rahmawati, O. I. (2020). The influence of mathematics anxiety and emotional quotient on English language education students’ statistics learning outcomes. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2). https://doi.org/10.29407/jmen.v6i2.14836
  19. Rambulangi, A. C., Pongtuluran, A. K., & Mantong, A. (2021). Strategi Dinas Pariwisata dalam Pengembangan Pariwisata di Tana Toraja. Jurnal Economix, 9(2).
  20. Ratminingsih, N. M. (2019). Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris. In Raja Grafindo.
  21. Riding, R., & Rayner, S. (2020). Cognitive style and learning. In Cognitive Styles and Learning Strategies. https://doi.org/10.4324/9781315068015-13
  22. Wienanda, W. K., & Widiati, U. (2017). Students’ gender, anxiety, and speaking performance in the Indonesian EFL context. Jurnal Ilmu Pendidikan, 23(1).
  23. Wijirahayu, S., & Irawan, R. (2018). Profesi Engineer dan Strategi Mengatasi Kecemasan Berbahasa Inggris. Prosiding Seminar Nasional Teknoka, 3. https://doi.org/10.22236/teknoka.v3i0.2830
  24. YELGEÇ, N., & DAĞYAR, M. (2020). A Structural Equation Modelling of Middle School Students’ Metacognitive Awareness, Self-efficacy Beliefs and Foreign Language Learning Anxiety. International Journal of Contemporary Educational Research. https://doi.org/10.33200/ijcer.657172

Open Access Copyright (c) 2022 Jurnal Psikologi Malahayati
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.