KEMATANGAN EMOSI DAN PEMAAFAN PADA REMAJA AKHIR PEREMPUAN YANG BERASAL DARI KELUARGA BROKEN HOME

Angelita Sihotang* -  Universitas Kristen Satya Wacana, Indonesia
Arthur Huwae -  Universitas Kristen Satya Wacana, Indonesia

Supp. File(s): Research Instrument
Abstrak

Persoalan hidup yang sering kali dihadapi oleh remaja akhir perempuan yang berasal dari keluarga broken home secara holistik menyebabkan munculnya masalah penyesuaian diri, menurunnya nilai akademis, menurunnya tanggung jawab sosial, dan menjadi pribadi antisosial. Agar individu mampu membangun relasinya dengan orang lain serta memperbaiki hubungan dengan orang tuanya, maka diperlukan cara untuk mengatasi serta menyembuhkan luka batin yaitu dengan cara memaafkan. Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan kematangan emosi dengan pemaafan pada remaja akhir perempuan yang berasal dari keluarga broken home. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain korelasi. Partisipan penelitian berjumlah 31 remaja akhir perempuan yang berasal dari keluarga broken home (perceraian, KDRT, salah satu atau kedua orang tuanya meninggal) yang berusia 18-22 tahun dengan menggunakan teknik purposive sampling. Pengukuran penelitian menggunakan Emotional Maturity Scale (α = 0,873) dan Transgression-Related Interpersonal Motivation Inventory (TRIM-18; α = 0,899). Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya hubungan positif signifikan antara kematangan emosi dengan pemaafan pada remaja akhir perempuan yang berasal dari keluarga broken home (r = 0,533, p=0,001). Hasil penelitian ini memberikan gambaran positif bagi setiap individu yang berasal dari keluarga broken homen, agar dapat memaknai setiap perjalanan hidup untuk terus belajar berdamai dengan memberikan pemaafan agar berdampak pada peningkatan kesehatan mental.

 

Kata kunci: Kematangan Emosi, Pemaafan, Broken Home.

 

Abstract

Life problems that are often faced by late teens who come from broken home families holistically cause problems of adjustment, a decline in grades, a decline in social values, and becoming antisocial. So that individuals can build relationships with other people and improve relationships with their parents, it is necessary to have a way to heal inner wounds, namely by forgiving. This study aims to see the relationship between emotion and forgiveness in late adolescent girls who come from broken home families. This study uses a quantitative method with a correlation design. The research participants were 31 late adolescent girls who came from broken home families (divorce, domestic violence, one or both parents died) aged 18-22 years using a purposive sampling technique. The measurement of the research used the Emotional Maturity Scale (α = 0.873) and the Transgression-Related Interpersonal Motivation Inventory (TRIM-18; α = 0.899). The results showed that there was a significant positive relationship between emotional maturity and forgiveness in late adolescent girls who came from broken home families with a value of r = 0.533 and a significance of 0.001 (p < 0.01). The results of this study provide a positive picture for each individual who comes from a broken home family, to be able to interpret every journey of life to continue to learn to make peace by giving forgiveness so that it has an impact on improving mental health.

 

Keywords: Emotional Maturity, Forgiveness, Broken Home

Supplement Files

Keywords : Kematangan Emosi, Pemaafan, Broken Home

  1. Aditya, D. P., & Khotimah, N. (2016). Hubungan antara broken home dengan sikap tantrum anak usia 4-6 tahun di Kota Mojokerto. Jurnal PAUD Teratai, 5(1), 234-241.
  2. Aloia, L. S., & Pederson, J. (2021). Dispositional Forgiveness in Emerging Adulthood: The Influence of Family Verbal Aggression, Trait Anger, and Empathetic Concern. Western Journal of Communication, 85(5), 675-691. https://doi.org/10.1080/10570314.2021.1961014
  3. Anand, A., Kunwar, N., & Kumar, A. (2014). Impact of different factors on emotional maturity of adolescents of coed-school. International Research Journal of Social Sciences, 3(11), 17-19.
  4. Casey, B. J., Heller, A. S., Gee, D. G., & Cohen, A. O. (2019). Development of the emotional brain. Neuroscience Letters, 693, 29-34. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2017.11.055
  5. Chow, C. M., Ruhl, H., & Buhrmester, D. (2013). The mediating role of interpersonal competence between adolescents' empathy and friendship quality: A dyadic approach. Journal of Adolescence, 36(1), 191-200. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2012.10.004
  6. Firdausi, N. I. A., Hotifah, Y., & Simon, I. M. (2020). Psychological dynamics of young people on broken home families. Acta Counseling and Humanities, 1(1), 31-41. https://doi.org/10.46637/ach.v1i1.10
  7. Fischer, A. H., Kret, M. E., & Broekens, J. (2018). Gender differences in emotion perception and self-reported emotional intelligence: A test of the emotion sensitivity hypothesis. PloS One, 13(1), e0190712. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0190712
  8. Griffin, B. J., Worthington, E. L., Lavelock, C. R., Wade, N. G., & Hoyt, W. T. (2015). Forgiveness and mental health. Forgiveness and Health, 77-90. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9993-5_6
  9. Hsu, H. P. (2021). The Psychological meaning of self-forgiveness in a collectivist context and the measure development. Psychology Research and Behavior Management, 14, 2059-2069. https://doi.org/10.2147/PRBM.S336900
  10. Huwae, A. (2021). Pemaafan pada penyintas kekerasan seksual dalam berpacaran ditinjau dari big-five personality. Jurnal Psikologi, 17(1), 59-69. http://dx.doi.org/10.24014/jp.v17i1.10900
  11. Lopes, P. N., Nezlek, J. B., Extremera, N., Hertel, J., Fernández‐Berrocal, P., Schütz, A., & Salovey, P. (2011). Emotion regulation and the quality of social interaction: Does the ability to evaluate emotional situations and identify effective responses matter?. Journal of Personality, 79(2), 429-467. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2010.00689.x
  12. Martha, K., & Kurniati, N. M. T. (2018). Efektivitas terapi pemaafan dengan model proses dari enright untuk membantu remaja korban perceraian dalam memaafkan orang tua. Jurnal Psikologi, 11(1), 10-24. http://dx.doi.org/10.35760/psi.2018.v11i1.2070
  13. McCullough, M. E., Fincham, F. D., & Tsang, J. A. (2003). Forgiveness, forbearance, and time: The temporal unfolding of transgression-related interpersonal motivations. Journal of Personality and Social Psychology, 84(3), 540-557. https://doi.org/10.1037//0022-3514.84.3.540
  14. Nashukah, F., & Darmawanti, I. (2013). Perbedaan kematangan emosi remaja ditinjau dari struktur keluarga. Jurnal Psikologi Teori dan Terapan, 3(2), 93-102. https://doi.org/10.26740/jptt.v3n2.p93-102
  15. Nasri, S. A., Nisa, H., & Karjuniwati, K. (2018). Bagaimana remaja memaafkan perceraian orang tuanya: Sebuah studi fenomenologis. Seurune: Jurnal Psikologi UNSYIAH, 1(2), 102-120. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v1i2.11574
  16. Nihayah, U., Putri, S. A., & Hidayat, R. (2021). Konsep memaafkan dalam psikologi positif. Indonesian Journal of Counseling and Development, 3(2), 108-119. https://doi.org/10.32939/ijcd.v3i2.1031
  17. Permatasari, V. G. (2019). Hubungan antara kematangan emosi dengan pemaafan pada remaja dari keluarga broken home. Naskah Publikasi. Yogyakarta: Universitas Mercu Buana Yogyakarta.
  18. Reeta, V., & Singh, G. (2020). Broken families and impact on juvenile delinquency. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 9(5), 33-38.
  19. Safitri, A. M. (2017). Proses dan faktor yang mempengaruhi perilaku memaafkan pada remaja broken home. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 34-40. http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i1.4328
  20. Sheldon, P., Gilchrist-Petty, E., & Lessley, J. A. (2014). You did what? The relationship between forgiveness tendency, communication of forgiveness, and relationship satisfaction in married and dating couples. Communication Reports, 27(2), 78-90. https://doi.org/10.1080/08934215.2014.902486
  21. Singh, Y., & Bhargava, M. (1991). Emotional maturity scale (EMS). Applied and Community Psychology, 2.
  22. Trianingsih, R. (2019). Pengaruh keluarga broken home terhadap perkembangan moral dan psikososial siswa kelas V SDN 1 Sumberbaru Banyuwangi. Jurnal Pena Karakter, 2(1), 9-16.
  23. Wahyuningsih, H. (2020). Hubungan antara kematangan emosi dan pemaafan pada mahasiswa universitas Y. Skripsi (tidak dipublikasikan). Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.
  24. Worthington, E. L. (2019). Understanding forgiveness of other people: Definitions, theories, and processes. In Handbook of forgiveness (pp. 11-21). Routledge.
  25. Wu, Q., Wang, L., & Choi, A. W. M. (2021). Understanding forgiveness after leaving an abusive relationship: The voices of Chinese female intimate partner violence survivors. Violence Against Women, 27(12-13), 2273-2293. https://doi.org/10.1177/1077801220952164
  26. Yuniardita, M. I. (2015). Kematangan emosi dengan pemaafan pada remaja. Cognicia, 3(1). Retrieved from https://ejournal.umm.ac.id/index.php/cognicia/article/view/2145

Open Access Copyright (c) 2023 Jurnal Psikologi Malahayati
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.